Stephan Mündges (M.A.)

Responsibilities

Institute management

Teaching and research focus

Digital transformation of journalism, journalism on third-party platforms, disinformation and fake news, editorial analytics

Background

  • since 2021 Manager of the Institute of Journalism
  • 2020-2021 Editor, heute journal, public service broadcaster ZDF
  • 2016-2021 Scientifc assistant a the Institute of Journalism, TU Dortmund University
  • 2019 Analyst and editor, Newsguard Technologies
  • 2018-2020 Editor, heute+, ZDF
  • 2010-2018 Reporter and editor, ZDF
  • 2009-2010 Editorial trainee at ZDF
  • 2007-2011 Journalism studies (major) and History (minor) TU Dortmund University and Ruhr-Universität Bochum
  • 2006-2007 Freelance reporter for regional newspaper Rheinische Post

Publications

  • Mündges, Stephan (2020): Tanja Köhler (Hrsg.): Fake News, Framing, Fact-Checking. rezensionen:kommunikation:medien. URL
  • Lobigs, Frank/Mündges, Stephan (2020): Zaungäste der Plattform-Tektonik. Für die journalistischen Verlage ist Personalisierung vor allem ein weiteres Problem der digitalen Transformation. In: Medienwirtschaft. Zeitschrift für Medienmanagement und Medienökonomie, 17 (2-3), S. 28-35.
  • Mündges, Stephan (2020): Über Fahrlässigkeiten und Fehlverhalten. European Journalism Observatory. URL
  • Mündges, Stephan (2019): Strategien der Europäischen Union gegen Desinformation. Bundeszentrale für politische Bildung. URL
  • Mündges, Stephan (2019): How Safe Are The European Elections From The Threat Of Disinformation? European Journalism Observatory. URL
  • Mündges, Stephan (2019): Das große Zittern. European Journalism Observatory. URL
  • Mündges, Stephan (2019): Über kritikwürdige Medienkritik. European Journalism Observatory. URL
  • Mündges, Stephan (2018): Tarleton Gillespie: Custodians of the Internet. rezensionen:kommunikation:medien. URL
  • Mündges, Stephan/Lobigs, Frank (2017): Tages-, Wochen- und Gratiszeitungen und Anzeigenblätter. In: Jan Krone/Tassilo Pellegrini (Hrsg.): Handbuch Medienökonomie. Wiesbaden: Springer Fachmedien. DOI: doi.org/10.1007/978-3-658-09632-8_32-1  
  • Mündges, Stephan (2016): Distributed Content. In: Medienwirtschaft. Zeitschrift für Medienmanagement und Medienökonomie, 13 (4), S. 26-33.
  • Mündges, Stephan (2016): Facebooks zaghafte Reaktion auf Fake-News. European Journalism Observatory. URL
  • Mündges, Stephan (2016): Geraldine Edel: Ideologie der Technologie. rezensionen:kommunikation:medien. URL
  • Mündges, Stephan (2016): Paul Henkel: Nicht ohne Facebook. rezensionen:kommunikation:medien. URL

Presentations

  • Mündges, Stephan (2020): Preparing Future Journalists. The Dortmund Model. Online Discussion on the State of Journalism and Mass Communication Education on Countering Disinformation in ASEAN Countries, organized by UNESCO. Virtual, 26.10.2020.
  • Mündges, Stephan (2020): News source diversity in Google Search results. ICA 2020. Virtual, 24.05.2020.
  • Mündges, Stephan (2019): The Age of Fake? Über Desinformation und Manipulation im Netz. GUDialog, FH Münster. Münster, 18.12.2019.
  • Mündges, Stephan (2019): Institutionelle Veränderungsprozesse innerhalb journalistischer Medienorganisationen durch den Einsatz von Analytics. Workshop „Prozessperspektiven eines kommunikativen Institutionalismus“. Zürich, 20.-21.09.2019
  • Mündges, Stephan (2019): Autonomous vs. data-driven? The end of a dichotomy in digital journalism. ECREA Journalism Studies Conference "Breaking Binaries". Wien, 14.02.2019.
  • Mündges, Stephan (2018): Audience analytics in German-speaking newsrooms. ICA 2018 preconference "Audience Analytics". Prag, 24.05.2018.
  • Mündges, Stephan (2018): Wie manipulierbar sind Meinungen in digitalen Welten? Jahrestagung des Cusanuswerk. Geseke, 26.05.2018.